flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз розгляду звернень громадян Червонозаводським районним судом м. Харкова за перше півріччя 2014 року у порівнянні з аналогічним звітним періодом 2013 року

11 липня 2014, 14:50

АНАЛІЗ РОЗГЛЯДУ ЧЕРВОНОЗАВОДСЬКИМ РАЙОННИМ СУДОМ м. ХАРКОВА

ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН ЗА ПЕРШЕ ПІВРІЧЧЯ 2014 року

         З метою забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення із зауваженнями та пропозиціями, що стосуються діяльності суду, заявами або клопотаннями, щодо реалізації своїх прав та законних інтересів та скаргою про їх порушення, а також здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володіння суду, судом приймаються на облік та розглядаються звернення громадян (заяви, скарги, пропозиції) та запити на інформацію.

         Організація роботи зі зверненнями громадян в Червонозаводському районному суді м. Харкова здійснюється відповідно до вимог встановлених Законом України «Про звернення громадян», Законом України «Про доступ до публічної інформації», Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації.

Діловодство за пропозиціями, заявами, скаргами та запитами про отримання публічної інформації ведеться окремо від інших видів діловодства з дотриманням вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої  постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348.0

         Відомості по кожному зверненню громадян, які надійшли до суду, заносяться до алфавітного покажчика (№ за номенклатурою 09-03), журналу звернень громадян (№ за номенклатурою 09-06) та заводиться «контрольна картка завдання» в автоматизованій системі документообігу суду. Після реєстрації звернення, відповідальної особою проводиться візування документа, після чого Голова суду встановлює особисту резолюцію та термін виконання документа.

         З метою оперативного розв’язання порушених у зверненнях питань, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав та запобігання таких порушень у майбутньому особою, відповідальною за ведення діловодства із зверненнями громадян та їх перевіркою, забезпечується кваліфікований, неупереджений, об’єктивний і своєчасний розгляд звернень громадян, зміст окремих звернень доводиться до відома Голови суду та керівника апарату суду для висвітлення та прийняття до уваги працівниками суду на оперативних нарадах. В деяких випадках, в межах повноважень Голови суду, зміст звернень доводиться до відома суддів.

         При перевірці звернень громадян здійснюється всебічне, об’єктивне та повне з’ясування обставин викладених у зверненнях, відповіді надаються з дотриманням термінів, визначених Законом України «Про звернення громадян» та Законом України «Про доступ до публічної інформації».

          Відповідно до Закону України «Про звернення громадян», судом розглядаються наступні категорії звернень:

         –  пропозиції;

–  заяви;

–  скарги.

Також, відповідно до  Закону України «Про доступ до публічної інформації», судом розглядаються інформаційні запити від громадян (№ за номенклатурою 09-08).

         За перше півріччя 2014 року в провадження  Червонозаводського  районного  суду  м. Харкова надійшло – 150 звернень громадян, що у порівнянні з попереднім аналогічним звітним періодом 2013 року менше на 6 звернень.  У тому числі 134 заяв, 16 скарг. При цьому від громадян надійшло – 132 звернення, від вищих органів влади – 0 звернень, від юридичних осіб – 18 звернень.

         Статистичні дані щодо розгляду звернень громадян за перше півріччя 2014 року у порівнянні з аналогічним звітним періодом 2013 року, наведені в таблиці №1.

Таблиця № 1

 

Періоди звітності

Залишок звернень на початок звітного періоду

Надійшло звернень за звітній період

Усього

У тому числі

Звернення, що надійшли від

(з гр. 3)

Строки розгляду звернень

(з гр. 3)

Залишок нерозглянутих звернень

(з гр. 3)

 

Заяв, пропозицій

Скарг

Громадян

Народних депутатів

Вищих органів влади

Юридичних осіб

Інших осіб

Усього розглянуто звернень

У тому числі

 

Усього

З них повторних

 

До 5 діб

До 15 діб

До 30 діб

До 45 діб

більше 45 діб

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

 

 

 

 

Попередній аналогічний звітний період

 

-

156

156

145

11

-

137

-

-

19

-

156

50

106

-

-

-

-

 

Звітний період

-

150

150

134

16

-

132

-

-

18

-

148

65

81

2

-

-

2

 

        

Вказані звернення були розглянуті в наступні терміни:

 

– до 5 днів – 65 звернень, що у порівнянні з першим півріччям попереднього року більше на 15 звернень;

– до 15 днів – 81 звернень, що у порівнянні з першим півріччям попереднього року менше на 25 звернень;

– до 30 днів – 2 звернення, що у порівнянні з першим півріччям попереднього року більше на 2 звернення;

– до 45 днів та більш 45 днів – звернення не розглядались, що збігається з показниками аналогічного періоду попереднього року.

 

За результатами розгляду звернень громадян, судом надано відповіді на 148 звернень.

 

         За перше півріччя 2014 року до Червонозаводського районного  суду м. Харкова надійшло:

 

Скарг на дії суддів – 7, на тяганину з розгляду справ – 1, а саме:

 

        на дії судді Прошутя І.Д. -  2 скарги 

       на дії судді  Олізаренко С.М. – 1 скарга 

       на дії судді  Нікуліної Л.П. – 1 скарга 

       на дії судді  Благої І.С. – 1 скарга 

       на дії судді  Журавель В.А. – 1 скарга

       на дії судді  Сорока О.П. – 2 скарги 

 

Статистичні дані щодо кількості скарг та їх категорій за перше півріччя 2014 року у порівнянні з аналогічним звітним періодом 2013 року, наведені в таблиці №2.

Таблиця № 2

 

Звітні періоди

Скарги на процесуальні дії суддів

Скарги на поведінку працівників суду

Скарги на організацію роботи суду

Інше

Всього

У т.ч. на тяганину з розгляду справ

Всього

У т.ч. суддів

Попередній аналогічний звітний період

 

4

        

           -

 

-

 

-

 

7

 

-

Звітний період

7

1

-

-

8

-

 

 

Усі скарги на дії суддів, які надійшли в поточний період стосувались незгоди з прийнятим за результатами розгляду справи судовим рішенням або процесуальними діями суддів під час розгляду справ.

За резолюцією Голови суду вказані скарги були перевірені, по фактам викладеним у скаргах були надані відповіді у термін встановлений Головою суду. Скаржникам роз’яснено право сторін та порядок апеляційного та касаційного оскарження процесуальних рішень суду. 

 

Скарг на організацію роботи суду – 8.

 

Слід зазначити, що організація роботи суду знаходиться під постійним контролем керівника апарату суду та Голови суду. При здійсненні контролю за розглядом звернень Головою суду звертається особлива увага на строки і повноту розгляду порушених питань, об’єктивність перевірки звернень, законність і обґрунтованість прийнятих за ними рішень, своєчасність їх виконання і направлення відповідей заявникам.

Крім того, Головою суду та керівником апарату суду приймаються всі необхідні заходи з метою усунення причин надходжень та з метою зменшення надходження звернень громадян:

-  проводяться оперативні наради, де розглядаються  питання щодо виключення тяганини при розгляді справ, а також недопущення процесуальних порушень при розгляді кримінальних, цивільних справ та адміністративних справ, дотримання правил трудової дисципліни;

         -   проводяться заняття з працівниками апарату суду по вивченню Інструкції з діловодства у місцевих загальних судах; Положення про автоматизовану систему документообігу суду; Правил поведінки працівника суду; законів України та підзаконних нормативних актів, які працівники повинні ефективно використовувати в своїй роботі.

Практика суду вказує на те, що основна кількість скарг надходить на процесуальні дії суддів та на організацію роботи апарату суду. В багатьох випадках причиною звернення до суду зі скаргами є досить низька правосвідомість громадян, незнання або невірне розуміння ними процесуальних законів, які скаржники тлумачать на свій розсуд.

Проаналізувавши більшість скарг, які надійшли в поточний період до суду можна дійти висновку, що при вирішені справ, які розглядаються судом, завжди існують дві сторони, у яких зовсім протилежні інтереси, а тому при розгляді справ по суті та постановлені судового рішення завжди є сторона, що програла або незадоволена результатами розгляду справи, а то і обидві сторони, які впевнені в неправильності судового рішення.

В більшості таких випадків громадяни звертаються зі зверненнями на ім’я Голови суду щодо незгоди з рішеннями суду, тоді як законодавством передбачено право апеляційного або касаційного оскарження рішення суду, і до повноважень голова суду не має повноважень перевіряти правовий зміст, законність та обґрунтованість судових рішень, а також процесуальні дій суду, зокрема щодо застосування або незастосування норм права.

В деяких скаргах наявні посилання на закони, які не мають жодного відношення до порушеного питання, або громадяни звертаються зі зверненнями на ім’я Голови суду щодо незгоди з рішеннями суду, тоді як законодавством передбачено іншій порядок оскарження судових рішень і Голова суду не має повноважень перевіряти правовий зміст, законність та обґрунтованість судових рішень, а також процесуальні дій суду, зокрема щодо застосування або незастосування норм права.

Крім цього, треба зазначити певний психологічний момент взаємного непорозуміння робітників апарату суду і відвідувачів суду, якій виражається в небажанні останніх дотримуватися встановленого порядку прийому громадян, затвердженого Головою суду (вимога негайно видати копію рішення суду, негайно надати письмові роз’яснення на звернення і т.п.), порядку ознайомлення з матеріалами справи.

 

Заходи,  які вживаються судом з метою усунення недоліків в роботі у першому півріччі 2014 року

 

         Головою суду постійно проводяться оперативні наради суддів з питань можливих порушень вимог законодавства та з інших питань.

         Голова суду постійно організує збори суддів на яких обговорюються процесуальні питання здійснення судочинства, організаційні питання роботи суду, суддів та інші питань.

         Керівником апарату суду постійно проводяться оперативні наради на яких обговорюються питання складення статистичних звітів, обговорення наказів ТУДСА в Харківській області або інших установ, організацій та з інших питань.

         Керівником апарату суду постійно проводяться заняття з секретарями судових засідань та помічниками суддів, щодо основних аспектів роботи у судовій статистичній комп’ютерній програмі «Д-3», обговорюються проблемні питання та шляхи їх вирішення, обговорюються питання внутрішнього трудового розпорядку, правил поведінки державного службовці та з інших питань.

         Головою суду встановлено графік здійснення канцеляріями суду прийомів громадян, у відповідності до якого, канцелярії суду здійснюють прийом у вівторок з 9–00 год.  до 11–00 год.,  та четвер з  16–00 год. до 18–00 год. В цей період часу громадяни мають право отримувати копії судових рішень, виконавчі листи по справах та ін.

         Матеріали справи видаються на вимогу сторони у справі та документів, підтверджуючих особу громадянина. Під час ознайомлення з матеріалами справи обов’язково присутній працівник апарату суду (секретар судового засідання, помічник судді або секретар канцелярії).

         Головою суду затверджено відповідний індивідуальний план роботи суду на поточний 2014 рік для кожного працівника суду.

         Голова суду контролює діяльність апарату суду.

         Розгляд справ по яким підсудні утримуються під вартою перебувають на особистому контролі Голови суду.

         Головою суду здійснюється особистий прийом громадян, графік прийому встановлено наступний: вівторок з 9–00 год. до 11–00 год.,  четвер з 16–00 год. до 18–00 год.

         Особа яка відповідна за розгляд звернень громадян (консультант суду Долженко В.О.), також здійснює прийом громадян та веде консультативну роботу з роз’яснення громадянам положень чинного законодавства, Інструкції з діловодства в місцевих загальних судах та інших нормативно-правових актів України. Графік прийому встановлений настпуний: понеділок з 16-00 год. до 18-00 год., п’ятниця з 09-00 год. до 11-00 год.     

         На виконання вимог ЗУ «Про доступ до публічної інформації», «Про інформацію» у суді розроблене Положення про забезпечення доступу до публічної інформації у Червонозаводському районному суді м. Харкова.

Висновки:

 

Робота суду із зверненнями громадян є відображенням судової діяльності  у частині вирішення цивільно-правових суперечок, розгляду кримінальних та адміністративних справ. Здебільшого, відповіді на звернення громадян та юридичних осіб мають інформаційний характер, але,  поряд з цим, за рядом скарг на порушення строків розгляду справ, етики поведінки суддів та працівників апарату суду проводяться службові розслідування та перевірки, про результати яких направляється письмова інформація заявникам. Даний метод роботи є найбільш дієвим та продуктивним, оскільки заявники та автори скарг отримують інформацію в повному обсязі, що виключає повторні звернення до суду з поставленими раніше питаннями.   

У сучасних умовах до числа найважливіших, пріоритетних напрямків діяльності держави слід віднести забезпечення й охорону прав і свобод людини й громадянина, відпрацювання та втілення в життя відповідних правових форм і механізмів. Право на звернення  до державних органів являє собою одне з найважливіших, фундаментальних прав людини й громадянина, закріплених Конституцією України та іншими законами.

Вирішення скарг та заяв громадян і юридичних осіб є однією із сторін демократичності судової системи, яка підтверджує служіння суду законам України в ім’я захисту прав та інтересів народу України.

 

 

Голова Червонозаводського

районного  суду м. Харкова                                                                                                                                І.М. Шелест

 

 

Вик. Долженко В.О.